Microsoft avslöjar PR-taktik av misstag

Det finns många saker som kan gå fel med e-posthanteringen på ett kontor. Enligt Sydney Morning Herald så råkade Microsoft avslöja en av sina PR-taktiker genom ett bifogat dokument med personprofiler över journalister.

Frank Vogelstein på tidningen Wired hade av misstag fått ett internmejl skickat av PR-byrån Waggener Edstrom som är anlitade av Microsoft. I dokumentet fanns även en profil över Vogelstein själv med både transkiberingar av tidigare gjorda intervjuer tillsammans med gissade frågor som Vogelstein kunde ställa inför en framtida intervju.

Artikeln nämner att Microsofts velat öka transparensen mot allmänheten men att man genom den hemliga profileringen av journalister misslyckats. Vogelstein menar att Waggener Edstrom verkar ha varit övertygade om att de kunna påverka hans artikel som han skulle skriva om företaget.

Microsofts informationschef i Australien, Cathy Jamieson, nekar att man har sammanställda profiler över journalister men säger samtidigt:

It should be no surprise that executives receive briefings on their meetings, whether internal, customer or media discussions.

Frank Shaw, VD för PR-byrån Waggener Edstrom, beskrev i sin blogg om situationen med Wired Magazine. Shaw förklarar att det är inget hemligt dokument utan ett briefingdokument som är en vanlig företeelse inför en intervju. I koppling med frågan om transparens tar han upp strukturen av ett briefingdokument och förklarar fördelen med ett sådant dokument:

Seriously, in this case, the interests of a journalist and PR are totally aligned – a great interview is always the best possible outcome. And that doesn’t mean an interview where a spokesperson endlessly repeats key messages – that’s a loss. It’s an interview where the person is prepared to talk, has the relevant data at hand, understands the story premise and his/her role, and doesn’t waste time going over the same territory as a previous interview.

Chris Anderson, chefsredaktören på Wired Magazine, har också kommenterat briefingdokumentet på sin blogg The long tail:

/…/ as far as I can tell, everything in the memo is accurate. I also think the executives were very well served by the document; they did indeed stick to their message and they got pretty much the story they wanted. This was also, as it happens, the story I wanted–or was it just the story I thought I wanted because I was so effectively spun by Microsoft’s PR machine? The mind reels…

Frank Vogelstein har också reflekterat mera om det inträffade:

I’ve been a journalist for more than 20 years and always assumed that the people I interview do as much homework on me as I do on them. So the existence of a document like this didn’t surprise me. But that still didn’t make it any easier to read lines like, ”It takes him a bit to get his point across so try to be patient.” I know my long-windedness drives my wife nuts occasionally. I didn’t know it had become an issue for Microsoft’s pr machine too. /…/ Should I be flattered that they worked so hard, or should I be embarrassed at being co-opted by their spin machine? I’d like to think I would have written the same story no matter what.



Wired logo



0 Responses to “Microsoft avslöjar PR-taktik av misstag”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: