Kommer Zero slå med sina reklambudskap i Sverige?

Det var ett år sedan Coca-Cola Company lanserade sin senste läskedryck Zero i USA. Peter Dimulkas på Coca-Cola i Sverige nämner för Dagens media att Zero väntas stanna i sortimentet som en konkurrent till andra drycker från Coca-Cola. Framtoningen på Zero är mer maskulin än Coca-Cola Light men påstås smaka ungefär likadant.

Coca-Cola Zero lanserades i USA redan 2005. Nu i år i USA tog man fasta på likheten i smak mellan Zero och den vanliga Coca-Colan genom en rad viral marketing-inspirerade reklamfilmer. I filmerna lurade Coca-Colas sina egna advokater att rådge två skådespelare som låtsas jobba för företaget.

De två skådespelarna agerar marknadschefer i reklamfilmer där de är övertygade om att smaken på Coke Zero är för lik den vanliga Coca-cola-läsken och kan därför stämma Zero för ”smakpatentbrott” – eller ”taste infringement” som de kallar det. Advokaterna kommenterar därefter förvånade om detta är genomförbart eller inte. Att de båda läskedryckerna ägs av samma företag verkar inte vara något som gått upp för de falska marknadscheferna. Här är ett exempel på en av de filmerna:

Reklamen i Sverige har dock inte haft samma glimten i ögat som exemplet ovan. Här verkar der som att vi först introduceras till vad som verka var Coca-Cola Zeros varumärkesvärderingar genom en starkt könsfixerad reklam. Den copytext som används i den teaserreklamfilm som släpptes i Sverige i slutet av mars är exempelvis så här charmig:

”Girlfriends with ZERO drama. Sex with ZERO foreplay. ZERO will get you all of that.”

För att ytterligare få en bild av vilket budskap som ska förknippas med Coca-Cola Zero, se länken till denna officiella hemsida Zeroismore.

Så vad har varit bra och dålig reklam i lanseringen av Coca-Cola Zero? Personligen gillar jag sätter man drev med sina egna advokater i den amerikanska viralkampanjen men jag gillar inte det osmidigt könssterotypa budskap som man tror och vill att män ska identifiera sig med. Irritationen runt marknadsföringen är också något som några bloggare tagit fasta på i bloggen The Zero Movement Sucks

The Marketing Blog visar också på flera alternativa marknadsföringsknep inför lanseringen av Coke Zero i England.

0 Responses to “Kommer Zero slå med sina reklambudskap i Sverige?”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: