Årets bästa tidskrift, Schyfferts PR-taktik ogillas av Kanal 5 och Anonyma bloggare

Årets bästa tidskrift och årets bästa tidskriftsförlag
I tidningen Resumés vanns Sveriges bästa tidskrift av tidningen M-Magasin. Andra plats blev tidningen Glamour och tredje plats blev Boggi. Årets förlag blev Bonnier Tidskrifter. Andra plats blev LRF Media och tredje platsen blev IDG.

Henrik Schyfferts blogg-PR ogillas av Kanal 5
Fredrik Wass nämner i Internetworlds nätupplaga om Henrik Schyfferts blogg. Schyffert skriver om ett problem med att marknadsföra sin nya serie Sverige dansar och ler på sin blogg.

Schyffert har nämligen lagt upp några videoklipp från serien vilket ogillats internt på Kanal 5. Detta visar Schyffert i det mejl han publicerat från seriens exekutiva producent Carina Carlsson som ifrågasätter hans handlande. Carlsson anser att det inte är okej att visa delar av TV-serien eftersom den ännu inte sänts och därför kan minska antalet tittare.

Med tanke på att Schyffert varit så snäll att publicera mejlet för andra att läsa kan man tolka det som att han inte direkt tar kritiken på allvar. Frågan är inte om Schyfferts tilltag snarare kan ha lockat mer tittare till premiären av serien.

Ska anonyma bloggare få vara anonyma?
Anonymitet på bloggar har den senaste tiden hamnat på dagordningen. Hans Kullin på Media Culpa har sammanställt en post om detta. I bloggposten skriver Kullin att Andreas Ekström från Sydsvenska skrivit en artikel i Journalisten om den anonyma bloggentreprenören Johan Larsson som ligger bakom bloggsökdatabaser som bland annat Knuff, Intressant och Nyligen. Ekström ser sig imponerad av Larssons framgång med att få sina bloggdatabaser syndikerade inom olika användningsområden och har förgäves lyckats ta reda på vem Larsson egentligen är. Enligt Ekström kan inte en sådan inflytelserik person som Larsson få bli anonym. Hans Kullin kommenterar:

Admittedly, if one single person sits on a database that allows him to analyze the behaviour and opinions of a large group of people, there needs to be some kind of control mechanism so that this power is not used in an unethical way. But that doesn’t mean that we have the right to know private information about this person.

Låt oss hoppas att anonyma bloggare fortsättningsvis kan skyddas av de pressetiska regler som Hans Kullin avslutningsvis tar upp i sin bloggpost. Om bloggarens identitet inte är av uppenbart allmänt intresse, låt det då vara.

0 Responses to “Årets bästa tidskrift, Schyfferts PR-taktik ogillas av Kanal 5 och Anonyma bloggare”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: