Fildelning av TV-serier påverkar tittarbeteende, MySpace släpps i Kina och Facebook störst i Toronto

Fildelning av TV-serier påverkar vanligt TV-tittande
Torbjörn Ivarsson på Dagens nyheter har skrivit en artikel om hur nedladdning av TV-serier kan få en effekt på hur TV-tittande påverkas framöver. I artikeln uppvisas ny statistik för några populära TV-serier:

En undersökning som gjorts av MMS, som gör publikmätningar åt de svenska tv-kanalerna, visar att 35 procent av tittarna mellan 16 och 30 år laddar ner serien ”Prison break” illegalt i stället för att vänta på ordinarie sändning i TV 3. ”Lost” är näst mest populär, för TV 4-serien var motsvarande siffra 29 procent.

I första hand är det de unga männen som försvunnit ur tv-kanalernas tittarstatistik. Deras tv-tittande har under de senaste fyra åren minskat med 13 procent. Det stora raset skedde under 2006.

TV 3:s programchef Anders Knave ser inga problem på kort sikt utan menar att de som ser serierna från internet kan locka till sig nya tittare. Dock menar han att på lång sikt kan nedladdningen påverka sättet man tittar på TV.

Kanske dags att arbeta proaktivt och se på sättet TV distribueras på idag? Kanske det kan tvinga svenska kanaler att börja sända populära TV-serier samtidigt som de sänds för första gången i exempelvis USA eller England?

Lena Andersson på SVD har också skrivit en krönika där hon kritiserar SVT för sin bristande hantering i sin distribution av TV-serier genom att dra ut på sändningarna av serierna över en alltför långtid – vilket jag kan hålla med om.

MySpace släpps i Kina
Världens största internetcommunity, MySpace, har nu utvecklat en lokaliserad version för att möta den kinesiska marknaden med sina 137 miljoner internetanvändare. Kina är idag störst i världen efter USA när det kommer till antalet internetanvändare.

En artikel om detta finns i New York Times.

Facebook störst i Toronto
Världens näst största internetcommunity, Facebook, är enligt ny statistik från Facebook själva störst i Toronto, Kanada.

I Toronto har Facebook över 500 000 registrerade profiler länkade till Facebooknätverket ”Toronto”. Stadens har över fem miljoner invånare – vilket gör att det uppskattas att en av tio invånare i Toronto är registrerade på internetcommunityn.

I New York har bara en av hundra invånare en registrerad profil hos Facebook.

För mer statistik se här.

0 Responses to “Fildelning av TV-serier påverkar tittarbeteende, MySpace släpps i Kina och Facebook störst i Toronto”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: