Bloggar viktigare än e-post vid viral marketing-kampanjer

Dagens media rapporterar om en undersökning från Stockholms universitet där det framkommit att bloggar kan ha större inverkan vid viral marketing-kampanjer, eller viruskampanjer som det också kallas, med syftet att sprida videoklipp på internet. I artikeln säger Tom Andersson, projektansvarig på Institutionen för reklam och pr:

– Syftet var att undersöka hur epidemiologisk teori kan tillämpas på virala filmklipp. Att bloggare kan ha så pass mycket större genomslagskraft än e-post kom som en överraskning för mig/…/ (Dagens media)

1 Svar to “Bloggar viktigare än e-post vid viral marketing-kampanjer”


  1. 1 Kristofer Mencák 15 juni, 2007 kl. 9:57 f m

    Jag var en av deltagarna vid seminariet och något som hade varit intressant att få veta var vilken av metoderna som fick störst clickthrough bland mottagarna och även vilket som skapade mest trafik i nästa steg – hur många av de som verkligen såg filmklippen som också skickade dem vidare.

    Metoden man använder när man försöker sprida materialet i första fasen är naturligtvis viktig, men jag skulle vilja påstå att det som är absolut viktigast för en viral kampanj är inte metoden man använder för att sprida den, utan själva materialet man sprider.


Lämna en kommentar